.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تاکید وزیر تعاون بر توسعه برنامه‌های "تعاون محور"
همکاری نکردن جدی بخش دولتی با تعاونی ها و تکیه مسئولان بر شعارهای آرمانی بدون فراهم کردن ابزارها و زمینه های عملیاتی، دشواری های قانونی و شفاف نبودن برخی مقررات مربوط به بخش های خصوصی، تعاونی و دولتی در اقتصاد کشور و مسائل ناشی از کمبود اعتبارات و نبود آگاهی کافی از ابعاد گوناگون مقوله تعاون را می توان از موانع دیگر توسعه این بخش معرفی کرد.
تاکید وزیر تعاون بر توسعه برنامه‌های "تعاون محور"

وزیر تعاون با تشریح موانع و دلایل توسعه نیافتگی تعاونیها، گفت: اگر برنامه‌های توسعه "تعاون محور" نشود امکان دسترسی به سهم 25 درصدی حاصل نخواهد شد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر ، محمد عباسی درباره موانع اصلی توسعه بخش تعاون گفت: تعاونی ها تاکنون به صورت جدی در اقتصاد ایران نقش آفرینی نکرده اند که این موضوع را باید در آسیب شناسی مشکلات بخش تعاون جستجو کرد.

وزیر تعاون از نقش برتر دولتها در اقتصاد طی سالهای گذشته انتقاد کرد و افزود: با توجه به این مهم بخش های خصوصی و تعاونی عملا اجازه نیافتند تا به جایگاه واقعی خود برسند. فرهنگ سازی ناکافی در تثبیت اندیشه تعاونی، نارسایی در مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری جمعی افراد از دیگر مشکلات پیش روی تعاونی ها و بخش خصوصی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: همکاری نکردن جدی بخش دولتی با تعاونی ها و تکیه مسئولان بر شعارهای آرمانی بدون فراهم کردن ابزارها و زمینه های عملیاتی، دشواری های قانونی و شفاف نبودن برخی مقررات مربوط به بخش های خصوصی، تعاونی و دولتی در اقتصاد کشور و مسائل ناشی از کمبود اعتبارات و نبود آگاهی کافی از ابعاد گوناگون مقوله تعاون را می توان از موانع دیگر توسعه این بخش معرفی کرد.

وی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی برای رساندن سهم بخش تعاون به 25 درصد باید برنامه های توسعه کشور تعاون محور شود و رگه های تعاون در سیاست گذاری ها به خوبی نمایان باشد. در غیر اینصورت تحقق اهداف این بخش امکانپذیر نخواهد بود.

به گفته وزیر تعاون، باید توجه داشت ساختار شرکت های تعاونی بر ارزشهایی چون خودیاری، دموکراسی، برابری، عدالت و همبستگی بنا شده است و اعضای تعاونی به ارزشهای اخلاقی مانند صداقت، آزاد اندیشی، مسئولیت پذیری و احترام به رای پایبند هستند و این از ارزشهای تعاون است.

عباسی افزود: با گسترش تعاون علاوه بر افزایش تولید ثروت، حضور مردم و سرمایه های کوچک در گسترش زیرساخت های کشور ، از انباشت سرمایه در یک بخش نیز جلوگیری خواهد شد. باید گفت که فرهنگ سازی تعاون در کشور نیازمند کار جدی است تا عده ای بتوانند با هم مشارکت پایداری داشته باشند و همکاری و کار تعاونی را مدیریت کنند.

وی نهادینه شدن تفکر تعاونی از دوران کودکی از طریق آموزش به فرزندان را ضروری دانست و افزود: بیشترین توانایی بخش های دولتی و خصوصی مربوط به استمرار حضور در اقتصاد طی سالهای گذشته است که با تولید، خدمت و تجارت در کنار بهره وری همراه بوده است.

وزیر تعاون اظهار داشت: باید فضای حمایتی و پشتیبانی برای توسعه تعاونی ها به نحوی تبیین و عملیاتی شود که بتواند با رویکردی جبرانی زمینه توانمند سازی تعاونی ها در عرصه رقابتی و روند توسعه روزافزون کشور را فراهم آورد.

عباسی تصرح کرد: این را هم نباید به حساب افزون خواهی تعاونی ها گذاشت، بلکه روندی منطقی است که باید به منظور جبران کاستی های گذشته انجام شود. در مجموع برای برنامه ریزی های آینده باید به نحوی کار شود که نقاط ضعف مورد هدف قرار گیرد تا از بین برود و یا حداقل کمرنگ شود.

به گفته وی، توسعه نیافتگی فرهنگ تعاون در جامعه و عدم شناخت توانمندی ها و مزایای بخش تعاون، کمبود سرمایه و تاخیر در پرداخت وام و سایر اعتبارات تعاونی ها، اختلافات درون تشکیلاتی و مدیریتی بین هیئت مدیره و مدیرعامل، بی توجهی و یا کم توجهی به نقش و یا مشارکت اعضا در امور تعاونی، نبود شبکه ارتباطی بین تعاونی های داخل و خارج کشور از مهمترین دلایل عقب ماندگی تعاونیها است.

وزیر تعاون افزود: عدم استفاده از دانش روز متکی بر آخرین یافته های تحقیق و توسعه تعاونی ها، پایین بودن فرهنگ کار جمعی و گروهی در تعاونی ها، کم توجهی به تاثیرات محیط متغیر بر تعاونی ها، گردش مالی پایین و دریافت نکردن تسهیلات به اندازه و به موقع، عدم آگاهی اعضا از حقوق متقابل با تعاونی، سرمایه اندک و ضعف بنیه مالی تعاونی ها، فقدان مدیریت و توانایی های تجاری نیز به عنوان دلایل دیگر قابل ذکر است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.373 seconds.